A Festa da Istoria, en Ribadavia
Esta tradicional actividade ribadaviense ?froito dunha recuperaci? hist?ica cuio documento m?s determinante atopouse no Arquivo Hist?ico Provincial de Ourense nun legado que data do ano 1693 pertencente ? Libro de Contas dos Procuradores Xerais da vila.
A actual versi? da Festa da Historia ?unha traslaci? no tempo da celebrada nesta vila, ata o s?ulo XIX, e que se encadraba nos festexos da Virxen do Portal, Patrona do Ribediro.
Dentro dos obxetivos b?icos da Festa da Historia, sobresaen a recuperaci? de tradici? ancestrais e hist?icas, que formaron a propia historia da vila de Ribadavia e da s? bisbarra. A posibilidade de divulgar m?s al?de Galiza, unha parte da historia Galega, ?posibel gracias ?esforzo conxunto dos veci?s de Ribadavia, coa recuperaci? da istoria
Neste ?bito a istoria permite co?cer oficios que hoxe en d? est? en
decadencia ou xa se esqueceron, tales como ferreiros, carpinteiros de
armar, toneleiros, zoqueiros, canteiros, cesteiros, e un longo etc?era
de tradici?s artesanais de grande incidencia na historia econ?ica de
Galiza.
A organizaci? da Festa ?responsabilidade dum amplo colectivo vecinal,
que se renova cada ano, denominado
Coordinadora da Festa da istoria. Est?composta por vecinos que,
uns a t?ulo individual e outros coma representantes de diferentes
organizaci?s culturais do municipio, queren contribuir, asumindo
responsabilidades, a desenrolar ? distintas actividades que se realizan
o d? da Festa seguindo o criterio de traballo realizado en anteriores
edici?s.
O criterio de traballo bas?se sempre en manter o rigor hist?ico que debe ter cada actividade ou acontecemento que se represente. As?t?ense en conta as caracter?ticas e os nomes das edificaci?s e lugares onde se fai calquera actividade, para respetalas coma no medievo, non permitindo a circulaci? de productos non existentes naquela ?oca, coma os envases de pl?tico, etc.
Tam? dase unha especial importancia ?vestimenta. A coordinadora da Festa , conta con tres almac?s propios onde se ubican as diferentes posesi?s das que disp?. As?o almac? de madeira cont? todo o correspondente os postos de artes?s, torneo medieval, vallas, etc. O de roupa, disp? de m?s de mil traxes para aluguer e vestimenta de convidados e membros que participan no evento. E o almac? de estandartes e barro pos? m?s de cincocentos estandartes e pend?s que serven para engalanar as r?s, o castelo, e lugares onde se fan outras actividades coma a cea medival, a voda xudea, a m?ica medieval, o teatro ...
A Festa da Istoria cel?rase en Ribadavia cada ano na ?tima semana de agosto.
ACTIVIDADES DA FESTA DA ISTORIA
PREG?
O preg? da "Festa da Istoria" serve para situarnos e introducirnos na historia medieval e na propia Festa, utilizando para iso un feito hist?ico real ou imaxinario relacionado con Ribadavia ou o Ribeiro.
O Pregoneiro, persoa relacionada con Ribadavia e a "Festa da Istoria", trata de impregnar ? ali presentes do espirito do medievo para disfrutar dun d? de lembranzas en paz e camarader?.
BANDO
Un pobo culto sabe tratar sempre ? seus visitantes . Como todo Bando
este ?un anuncio e unha proclamaci? dun acontecemento , neste caso
festivo , que pretende invitar a ribadavienses , ribeir?s e forasteiros
a facer s? a alegr? da festa.
Un heraldo que percorre acompa?do por m?icos con percusi? as r?s e
prazas da Vila. fai p?licas disposici?s e requerimentos para
embelecemntos de fachadas e fiestras, para a limpeza das r?s , para a
oferta , suministro e presentaci? de vi?s e alimentos e , moi
especialmente , para asegurar a circulaci? da moeda oficial da festa:
o marabed?
Despois das noticias e prescrici?s, remata o Bando de la Istoria :
"...E por ?timo ordenaron e mandaron , que ?que a comida e bebida se
refire sexa de abundancia de anos anteriores , as?coma a hospitalidade
da que ?habitual neste termo. Que na sa?a da comitiva repiquen todas
as camp? que na vila hai e que tanto as casas do vecindario , castelo
dos Sarmientos e casa do Concello se fagan ondear ?vento t?alas
bandeiras e insignias do Condado , ?vento da nosa historia , que se
abran as p?inas m?s belas e creativas dela , para que ese vento traia
a Ribadavia unha Istoria feliz para todos".
(Cita do autor : Samuel Eijan o Meru?dano).
O DESFILE
Cando un pobo representa o pasado enorgull?ese da s? historia. O
Desfile, acto inicial da Festa, ?a actividade m?s espectacular e
multitudinaria. ?a representaci? visual da Historia, tanto no
referente ?distinto vestiario da ?oca como as diversas actividades do
d?.
Ordenadamente acompa?n ?Rei os seus cabaleiros, o Cetreiro Maior e o
paxe portador da espada. A Ra?a marcha un pasos atr?, acompa?da das
doncelas e donas importantes do reino.
Trala
Ra?a, o Adiantado Maior de Galicia, tam? Se?r de Ribadavia, que
aparece acompa?do dos seus cabaleiros a p?
A representaci? eclesi?tica vai encabezada polo Bispo de Tui, diferentes
ordes relixiosas e demais membros da Igrexa.
Posici? destacada te?n os Notables da Historia, membros do goberno da
Vila e os defensores (soldados e arqueiros) da fortaleza de Ribadavia e
as s?s murallas. Acompa?n ?comitiva os cetreiros, as pezas de
xadrez, os saltimbanquis, malabaristas, grupos de animaci? de r? e o
Pobo pecha o desfile. Abrindo paso ?comitiva os se?res da Vila
(Xigantes) Don Pedro e Dona Ana e o Grupo da Historia, que interpretan o
Antigo Himno do Reino de Galicia.
O percorrido do desfile real?ase pola r? principal da vila e remata na
Praza Maior, onde o Rei, a Ra?a e o Adiantado Maior de Galicia te?n os
seus tronos preparados para dar comezo ? actos da Istoria
BAILE
MEDIEVAL
Antes do s?ulo XIII a informaci? dispo?ble ?moi escasa. O pouco que
sabemos sabemos procede de testemu?s de pintura eescultura ou de
referencias en literatura.
Sabemos que en tempos dos trobadores entre as distintas clases de canci?s
estaba a canci? para bailar o CAROLA, unha canci? para acompa?r dunha
danza, que parece ser tivo d?s formas: a BRANLE (danza en
corro) e la FARANDOLA (danza en li?)
O s?ulo XIV, ten moi poucas referencias documentais sobre a danza, a?da
omo recolle Boccaccio, no seu Decameron, os xoves bailaban d?s veces ?
d? despois das comidas, pero sen referencia ?tipo de bailes.
Co s?ulo XV entramos no periodo do que temos constancia documental sobre
a forma de danza e de c?o se bailaban. Son as chamadas BASSE DANSES de
Nancy de 1445, as de CERVERA en Lleida e o co?cido como "LIBRO DE BASSE
DANSE DE MARGARIDA DE AUSTRIA" da Biblioteca Real de Bruselas. En teoria
a BASSE DANSE cont? s?catro tipos de pasos distintos: un par de
simples, un n?ero impar de dobles, un n?ero impar de reprises e un
paso chamado branle (unha media)
O "Grupo de Baile Donas sen Cabaleiros" composto aproximadamente
por 50 voluntarias amosan ? visitantes na Praza Maior os modos de baile
da epoca medieval.
ALH?DICA
A recuperaci? do
marabed? coma moeda de uso exclusivo na "Festa da Istoria"
foi un proceso longo e discutido dentro da Coordinadora e de moi dif?il
posta en practica no desenrolo da Festa. Hoxe en d? cremos que esa
arriscada aposta ten unha grande importancia no que se refire ?rigor
hist?ico que se pretende e ?propia financiaci? da Festa.
?o seu uso obrigatorio nos postos da r? e de artes?s e de uso
recomendable en t?olos establecementos da vila. Cada ano impr?ense
marabed? de sete valores, que foron evolu?do dende os seus comezos ata
convertese en realizadas a plumilla de imaxes da propia Festa e
monumentos de Ribadavia. P?ense adquirir colecci?s numeradas de
t?olos anos no que se usou coma moeda oficial.
Para
que todo isto funcione c?tase coa participaci? de voluntarios que se
organizan por turnos para facilitar o numeroso cambio que se solicita.
Ademais organ?anse "Caixas R?idas" que realizan cambios fixos, dando
as?axilidade ?troco por parte de veci?s e visitantes.
A primeiras horas da tarde xa se poden volver a trocar os marabed?
sobrantes por euros.
?tam? o chamado "Banco Alhondiga" o encargado de facer os cambios
a t?olos postos, artes?s e negocios da vila en horarios establecidos
pola Coordinadora.
VODA XUD?
No pasado, e hoxe en d? nalg?s c?culos relixiosos, a elecci? da
parella non era feita polos noivos sen? pola
propia
familia e dentro desta, principalmente, os pais eran os que
escoll?n o futuro do seu fillo ou filla.
A cerimonia efectu?ase baixo un palio chamado "Jup?quot; . O
oficiante, xeralmente un Rabino, era quen casaba ?parella. Despois da
cerimonia o noivo romp? cos p? unha copa de vi?, amosando a s?
ledicia polo casamento.
Dentro da "Festa da Istoria" a voda xud? lim?ase a unha d?
representaci? do que foi unha realidade. A actividade ?seguida por
centos de persoas tanto na s? cerimonia como no percorrido polas r?s
do casco hist?ico, debido ?singularidade do vestiario e os c?ticos
sefard? que recrean o ambiente daquela ?oca.
XADREZ XIGANTE
Representaci? dun xadrez vivinte con personaxes vestidos de ?oca.
CEA MEDIEVAL
A Cea Medieval l?ase a cabo dentro da Igrexa da Magdalena,
no mesmo centro do casco hist?ico. O n?ero de persoas que poden
participar ?de cen e o prezo por persoa ?de 45 Marabed?, podendo
disfrutar de productos medievais nun entorno ?ico decorado e engalanado
para a ocasi?.
Men?
* Empanadas de angu?s e vieiras
* Casta?s cocidas con chourizos
* Peixes de r?, angulas ou lamprea.
* Cabrito ?espeto
* Vi?s tinto e branco Ribeiro
* Doces artesanais
* Augardente de herbas
* Licores varios (mora, pera, etc.)
-
Ler m?s: O barrio xud? de Ribadavia
FONTES DE INFORMACI?: www.ribadavia.net, www.festadaistoria.com e www.agalicia.com